SharpBoy jest nowym emulatorem konsolki NINTENDO GameBoy i Color GameBoy, niestety sformułowanie nowy nie jest najlepszą nobilitacją - program został napisany w C#, wymaga biblioteki SlimDX znaczy się czerpie garściami z nowych narzędzi programistycznych, które pod starszymi systemami średnio się sprawdzają.
Sporo zmian zostało zaimplementowane w wersji 0.2 - między innymi możliwość rekonfiguracji sterowania, możliwość odpalenia emu w trybie CGB/GB, poprawę działania ZELDY: Oracle pod tym emulatorem i masę poprawek technicznych, które poprawiają proces emulacji. Jak większość początkujących projektów, emulator nieobsługuje spakowanych archiwów, przydałby mu się także ogranicznik FPS. Jednak jak na trzecią publiczną odsłonę, w tym jedną wtopę, działa bardzo obiecująco.
v0.2 (April 03rd 2011)
- GBC DMA emulation fixed, transfer length wasn't being calculated correctly; fixes incorrect and missing graphics in some games
- LCDC emulation improved, fixes flickering and slowdown in certain games and demos
- MBC5 ROM bank select fixed; many more Game Boy Color games now start and/or run further
- Timing of screen drawing improved, which results in less graphical glitches with ex. flickering sprites for pseudo-transparency
- Temporary hack added to allow the Zelda: Oracle games to boot correctly, coupled with the above fixes they now go in-game
- DMG and CGB bootstrap ROMs now supported; have to be named DMG_ROM.bin and CGB_ROM.bin and enabled via the menu
- Manual system type selection implemented, emulator can now be forced to run in GB or GBC mode (not complete yet)
- Controls can be changed via the GUI
- Other minor GUI and usability improvements (ex. path to last ROM image run is saved to config.xml)
v0.1a (March 30th 2011)
- Bugfix release, fixed possible crashes at startup
Notes and bugs:
- Emulation is still incomplete and has bugs, especially with GBC games
- No sound, serial link, SGB, etc. for now
- No documentation yet either; controls cannot be changed from within the program (edit config.xml manually after first run)
- GUI has some quirks (ex. window resizing), FPS limit and counter aren't accurate
- Debugger slows down emulation speed considerably, needs some serious optimization
- Probably more...
- ...and despite this, there's a bunch of playable games: