!

[Atari] AtariOnLine: Gatunki cyfrowe I i II

[9] # AtariOnLine | Czwartek, 23 Maja 2024 05:59CET

[Atari] AtariOnLine: Gatunki cyfrowe I i II
Niedawno pojawił się drugi tom serii o gatunkach dzieł cyfrowych, wydany przez wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, co oczywiście zawdzięczamy prof. Piotrowi Mareckiemu, którego pasją jest badanie kultury cyfrowej, w tym demosceny i retrogamedevu. Profesor zebrał wypowiedzi wielu osób, tworzących dzieła cyfrowe poszczególnych gatunków, aby przedstawić je społeczności akademickiej czy innym badaczom naszej kultury W obu tomach znajdziemy więc ksywy i nazwiska osób dobrze znanych w naszym środowisku.

Oddajmy głos autorowi serii: „Projektując tę książkę, chciałem opowiedzieć o bliskim mi rozumieniu kultury cyfrowej. Takim, w którym na równi przyglądamy się zjawiskom cyfrowym sprzed paru dekad, jak i współczesnym platformom i artefaktom. W projekcie tym docenione są mniej obecne fenomeny cyfrowego świata, inne od tych najbardziej obecnych i komercyjnych (jak na przykład gry cyfrowe). Faworyzowane są za to z kolei gatunki i praktyki graniczne, hybrydy, krzyżówki, jak literatura grywalna czy poezja demosceny, przy czym gatunki cyfrowe badane są w ścisłym połączeniu z platformą, na którą powstają. Wspólnie z bohaterkami i bohaterami rekonstruujemy lokalny kontekst, wernakularną cyfrowość (vernacular digitality), znajdujemy sposoby, jak afirmatywnie opowiedzieć o zjawiskach wsobnych, endemicznych i odrębnych”.

Pierwszy tom powstał w 2018 roku, drugi to wypust z 2024 roku, świeżutki. Obie pozycje można nabyć na stronie wydawnictwa: Gatunki cyfrowe, Gatunki cyfrowe 2.

O drugim tomie:
"Gatunki cyfrowe 2 to historie mówione gatunków i praktyk cyfrowych. Bohaterami i bohaterkami są osoby programujące, projektujące, hakujące, tworzące muzykę, grafikę i literaturę w obszarze mediów cyfrowych. Są to Sebastian „Seban” Igielski, Magdalena „Corny” Krawczyk, Mateusz „Jakim” Szymański, Mateusz „Jokov” Osajda, PikkuMyy, Monika Górska-Olesińska, Bartek „V0yager” Dramczyk, Jan K. Argasiński oraz Natalia Balska. Czytelnik ma okazję poznać zestaw siedmiu praktyk cyfrowej kultury, które skoncentrowane są wokół cracksceny (cracktra), modułów, pixel artu, literatury grywalnej, poezji demosceny, wirtualnej rzeczywistości oraz sztucznych sieci neuronowych. Rozmowy zwrócone są w kierunku platform, jakich używają osoby praktykujące do produkcji utworów cyfrowych (Atari, Amiga, Atari ST, Xbox Kinect, Vive, Arduino). Książka zrealizowana w UBU labie na Uniwersytecie Jagiellońskim w oparciu o metodologię badań nad platformami Nicka Montforta i Iana Bogosta. Jest kontynuacją projektu Gatunki cyfrowe z 2018 roku."



O pierwszym tomie:
"Gatunki cyfrowe. Instrukcja obsługi to dogłębny i poparty wieloma przykładami przewodnik po praktycznej stronie tworzenia cyfrowych dzieł kultury podany przez ich twórców, którzy opowiadają o tym czym się charakteryzuje demo, gra tekstowa, chiptune, magazyn dyskowy, dankowy mem, fejsbuczany status, generator, hipertekst, gra czy conditional arts, Piotrowi Mareckiemu opowiadają Jakub „Argasek” Argasiński, Zenon Fajfer, Paweł Janicki, Leszek Onak, Łukasz Podgórni, Michał „Bonzaj” Staniszewski, Łukasz „Zenial” Szalankiewicz, Wiesławiec deluxe, Yerzmyey oraz Krzysztof A. Ziembik. Powiesz, że serce kultury cyfrowej bije na Zachodzie, głównie w Stanach Zjednoczonych, gdzie najmocniej rozwinęła się technologia informatyczna. Z jednej strony rzeczywiście tak jest, ale istnieją też lokalne podejścia, nierzadko bardzo oryginalne i niespotykane w hegemonicznym centrum. Taka kultura cyfrowa nas interesuje i taką właśnie lokalną narrację obraliśmy."



2024-05-23 05:59 by Kaz
komentarzy: 13
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Akcja! po polsku i inne cyfrowe papiery
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Spotkanie z TOSSTerem!
→ [Atari] AtariOnLine: Noc Muzeów 2024 i retrokomputery
→ [Atari] AtariOnLine: Przygody kolesia wydane!
→ [Atari] AtariOnLine: Nowy Graph2Font!
→ [Atari] AtariOnLine: Dalton robi grę na A2600
→ [Atari] AtariOnLine: W końcu "Mikie" na Atari!
→ [Atari] AtariOnLine: Oświadczenie w sprawie Piotra Kaczorowskiego
→ [Atari] AtariOnLine: Michaś w końcu na Atari
wstecz23/05/2024 05:59
Inne treści związane z tematem
[Atari] Steem Steven Seagal Edition (SSE) 4.1.2 R16 2/06/2023 [Atari] Steem Steven Seagal Edition (SSE) 4.1.2 R16 2/06/2023
Pojawiła się kolejna pełna wersja STEEM'a w mutacji o dźwięcznej nazwie Steaven Seagal Edition z całkiem pokaźną ilością zmian i poprawek.  Autor forku powrócił również do rozwoju wersji dla Linuxa - xSteem. Przy okazji co jakiś czas pojawia się także build całkowicie developerski bazujący na nowym rdzeniu zawierający tylko pliki wykonawcze Steema - posiada on ...
[Atari] AtariOnLine: Akcja! po polsku i inne cyfrowe papiery [Atari] AtariOnLine: Akcja! po polsku i inne cyfrowe papiery
Dzisiaj o miłym i sympatycznym prezencie od kolegi komodorowca. Dostałem wiadomość takiej treści od Krzysztofa Lotko:"Co prawda, Atarowiec ze mnie żaden, bo wychowałem się na konkurencyjnym C64, ale chciałbym wnieść wkład w hołdzie wspaniałej konkurencji, docenionej w pełni dopiero po latach. W załączniku przesyłam plik PDF ...
[Atari] AtariOnLine: Spotkanie z TOSSTerem! [Atari] AtariOnLine: Spotkanie z TOSSTerem!
Po przerwie wracamy do naszych zwyczajów spotykania się online, by omówić ciekawe rzeczy związane z Atari. Już za dwa dni, w piątek 31 maja 2024 roku, o godzinie 20:00 spotkamy się na platformie Zoom tutaj z Mateuszem "MatGuru" Kasprzakiem, jego synem Igorem oraz Waldemarem "Laoo" Pawlaszkiem, którzy zaprezentują projekt TOSSSTer. MatGuru i Igor zajmowali ...
[Atari] BigPEmu 1.14 21/05/2024 [Atari] BigPEmu 1.14 21/05/2024
Doskonały na tle innych emulatorów konsoli ATARI JAGUAR BigPEmu (The World's Prefurred Large Pussycat Emulator™)  autorstwa Rich Whitehouse doczekał się świeżej aktualizacji. Sporo zmian i patrząc w changelog emulator idzie w calkiem ciekawym kierunku, to jeszcze by się przydało aby więcej nowych produkcji pojawiało się na ten miły atarowski wynalazek;) Koniecznie ...
Komentarze
... bez komentarza
Ostatnio dodane pliki
Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

© Try2emu 1999 - 2024 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Kontakt Polityka Prywatności OWU