!

[Atari] AtariOnLine: Gra "Dangerous City" uwolniona!

[3] # AtariOnLine | Czwartek, 3 Października 2024 15:49CET

[Atari] AtariOnLine: Gra "Dangerous City" uwolniona!


Czy ktoś pamięta grę Dangerous City, wydaną przez PTODT w 2023 roku na carcie, w pudełku, z papierową mapą, instrukcją i naklejkami? A właściwie trzy gry, bo cartridge zawierał starszą, czarno-białą wersję gry w języku polskim oraz dwie podkolorowane i poprawione, w języku polskim i angielskim. Otóż jej główny autor Kamil "Kamilos" Nowiński wyraził wówczas życzenie, by po około roku gra została wypuszczona również jako darmowy plik dla wszystkich chętnych! Niniejszym realizujemy to życzenie i poniżej znajdziecie pełną wersję gry w obu językach i w obu wersjach, tej z epoki i uwspółcześnionej. Oczywiście, jeżeli ktoś zechce wesprzeć autora i jego pomocników, którzy napracowali się przy jej wydaniu, to wersja kolekcjonerska wciąż jest dostępna w w sklepiku AtariFan.pl.



Pierwotnie gra została napisana w 1994 roku z myślą o wydaniu jej przez firmę L.K. Avalon lub Mirage. Dlatego Kamil przygotował grę w dwóch, bardzo podobnych, ale nie identycznych wersjach – do tej pierwszej firmy wysłana została pod tytułem Dangerous City z logo L.K. Avalon, a do tej drugiej jako City Dangerous z logo Mirage. Czy miało to być zabezpieczenie pozwalające wykryć źródło przecieku na giełdę, gdyby doszło do takiej sytuacji? Autor niestety już nie pamięta, ale pewne jest, że do publikacji gry nigdy nie doszło. Obie firmy przestawały produkować gry do Atari i naawet nie udzieliły autorowi odpowiedzi odmownej.

"Dangerous City" to nietypowa gra kombinacyjna. Kierujemy w niej widzianym z góry samochodem, który porusza się po ulicach miasta. Chcemy się z tego miasta wydostać. W tym celu należy kolekcjonować różne przedmioty rozmieszczone na drodze przejazdu auta oraz odgadywać ich przeznaczenie, aby następnie używać w określonych miejscach, co pozwoli na końcu odblokować wyjazd. Nie jest to proste, bo oprócz rozwiązywania zagadek należy uważać na zużywające się paliwo, którego ilość w baku jest sygnalizowana wskaźnikiem po lewej stronie ekranu. Należy je uzupełniać na stacjach benzynowych. Z kolei wskaźnik po prawej stronie sygnalizuje uszkodzenia samochodu w wyniku kolizji z terenem poza drogą. Również nie może przekroczyć wartości krytycznej, bo zakończy to grę. Na szczęście nie ma limitu czasu na rozwiązywanie zagadek i jazdę po labiryncie miasta. Gra zawiera ponad 70 ekranów, więc jest co eksplorować.

Autem steruje się za pomocą joysticka. Najpierw wybieramy kierunek jazdy wychylając joystick w lewo lub w prawo. Aby samochód ruszył w wybranym kierunku, naciskamy i przytrzymujemy przycisk fire. Pojazd będzie się poruszał do momentu puszczenia przycisku fire lub napotkaniu przeszkody. Kolekcjonujemy przedmioty leżące na drodze po prostu wjeżdżając na nie. Muzykę wyłączamy i włączamy klawiszem M. Klawisze Esc umożliwia przerwanie aktualnej rozgrywki i powrót do planszy tytułowej. Klawiszami 1, 2, 3, 4 korzystamy z przedmiotów – jeśli oczywiście znajdują się na liście.

W epoce gra została napisana w Quick Asemblerze. Jednak Kamil postanowił odświeżyć i poprawić kod i współcześnie korzystał z MADS-a. Już w trakcie naszego wspólnego grania przyszło Kamilosowi do głowy, że strona tytułowa powinna zostać poprawiona - przede wszystkim obrazek samochodu, a także należałoby usunąć logo niedoszłego wydawcy. Z kolei ja zgłosiłem prośbę, by zużycie paliwa nie było tak szybkie, bo przeszkadzało to w eksploracji świata, nie wnosząc nic pozytywnego do rozgrywki. Zmieniony został nie tylko ekran tytułowy, logo wydawcy, ale również podokolorowaliśmy plansze gry, dodaliśmy numerację slotów na przedmioty, ikonki paliwa i uszkodzeń, sekretne hasła włączające ułatwienia i kilka innych drobiazgów. No i wersję angielską. Gra dalej, tak jak w epoce, działa na standardowym Atari XL/XE z 64KB RAM.

Przypomnę, że autor był programistą Atari XL/XE przede wszystkim w latach 90., między innymi twórcą edytora do magazynu demoscenowego "Pentragram Zine", autorem gier i produkcji demoscenowych, a także - jak się okazało - przez pół roku sprzedawcą na giełdzie wrocławskiej. Dla zainteresowanych historią powstania gry odsyłam do instrukcji do gry, bo jest obszerna, kilkunastostronicowa. A o autorze sporo można się dowiedzieć z niezwykle ciekawej rozmowy z nim, którą przeprowadziliśmy na naszym zoomie. Omawiania wspomnień i programów było tak wiele, że materiał trafił do cyklu "Spowiedź autora" podzielony na dwa odcinki (nagranie i montaż: Misza):





Można też posłuchać przeglądu gry (w języku angielskim) na kanale samego Kamilosa (na samej górze tej nowinki).

Autorzy wersji z 1994 roku
pomysł, program, grafika w grze: Kamil „Kamilos” Nowiński
scenariusz, mapa: Kamil i Hubert Nowińscy
grafika tytułowa: Hubert Nowiński
muzyka: Konrad Gmurek

Autorzy wersji 2023 roku
pomysł, program, grafika w grze: Kamil „Kamilos” Nowiński
scenariusz, mapa: Kamil i Hubert Nowińscy
muzyka: Konrad Gmurek
grafika tytułowa, ikonki, loading menu, instrukcja, opis, organizacja wydania: Krzysztof „Kaz” Ziembik
cartridge, loading menu: Jakub Husak
grafika okładki pudełka: Rafał Dudek, Piotr „Piter” Krużycki
skład DTP: Piotr „Piter” Krużycki

Grę można pobrać z naszego archiwum tutaj. Jest tam zarówno starsza wersja, jak i nowsza, w obu wersjach językowych. A pod nazwą "City Dangerous" jest ta wersja dla Mirage tutaj. Z kolei zainteresowanych źródłami i historią tworzenia tego programu zapraszamy na github autora.



2024-10-03 15:49 by Kaz
komentarzy: 11
→ [Atari] AtariOnLine: Miniaturowe Atari #2
→ [Atari] AtariOnLine: Wkrótce "Bubble Bobble" na Atari
→ [Atari] AtariOnLine: Pokłosie KWAS #34 - Projektowanie cartów Atari
→ [Atari] AtariOnLine: Nocne Retro Granie w Poznaniu
→ [Atari] AtariOnLine: O kodowaniu efektów dema na Atari STE
→ [Atari] AtariOnLine: Co nowego dla Atari Portfolio?
→ [Atari] AtariOnLine: Najmniejsze Atari cz. II
→ [Atari] AtariOnLine: Nadlatuje polski sokół!
→ [Atari] AtariOnLine: Atarowskie maleństwo po raz piąty!
wstecz03/10/2024 15:49
Inne treści związane z tematem
[VCS] Stella 7.0 4/10/2024 [VCS] Stella 7.0 4/10/2024
Stella w nowej odsłonie. Emulator pozwala odkurzyć tytuły dla jednej z najważniejszych konsol lat osiemdziesiątych - Atari 2600 (Video Console System).
[VCS] Gopher 0.35.0 2/10/2024 [VCS] Gopher 0.35.0 2/10/2024
Stella ma całkiem rozwiniętego konkurenta, który jak większość multiplatformowych aplikacji potrafi doprowadzić mnie do szewskiej pasji kiedy chce załadować gry z innej partycji;) Po za tym, to całkiem przyjemny emulator ATARI 2600 posiadający dość dobry filtr "psujący" obraz i parę dodatkowych ustawień pozwalających na dopicowanie naszego wirtualnego VCS.
[Atari.Area] Czwarta edycja ATASCII Compo! [Atari.Area] Czwarta edycja ATASCII Compo!
Drodzy miłośnicy komputerów Atari, nadszedł czas, aby ponownie zanurzyć się w fascynującym świecie grafiki ATASCII. Dziś, 1 października 2024, oficjalnie rozpoczął się okres nadsyłania prac! Macie czas do 17 października na zgłoszenie swoich dzieł, więc czas zabrać się do roboty! W poprzednich latach w konkursie pojawiło się wiele niesamowitych rysunków, które możecie ...
[Atari] AtariOnLine: Miniaturowe Atari #2 [Atari] AtariOnLine: Miniaturowe Atari #2
Dnia 18 września 2024 roku Piotr "Osa" Ostapowicz ponownie spotkał się z nami na platformie Zoom, aby opowiedzieć co nowego w jego projekcie Miniaturowego Atari (składającego się z procesora 6502, ANTIC, GTIA, POKEY i innych elementów, symulowanych w FPGA). Projekt jest w zaawansowanej fazie, bo prace nad nim trwają już od kilku lat. Zainteresowanie ...
Komentarze
... bez komentarza
Ostatnio dodane pliki
Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

© Try2emu 1999 - 2024 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Kontakt Polityka Prywatności OWU