!

[Atari] AtariOnLine: Wkrótce "Bubble Bobble" na Atari

[0] # AtariOnLine | Piątek, 27 Września 2024 10:34CET

[Atari] AtariOnLine: Wkrótce "Bubble Bobble" na Atari
Bubble Bobble to jeden z tych tytułów, które na 8-bitowe Atari w epoce się nie pojawiły. Gra powstała w 1986 roku w formie automatu arcade i zdobyła tak ogromną popularność, że zaowocowało to w następnych latach wieloma innymi grami opartymi na podobnym schemacie, a także z chęcią portowano ją na komputery domowe. Pojawiła się oczywiście także na Atari ST/STE, a niedawno także na Atari 7800. Niestety, Atari XL/XE w tym gronie nigdy nie było. Były różne podejścia, próbne silniki, jak choćby Nelsona Ramireza z Chile, ale pełnej gry nie zaznaliśmy. No, ale powoli to przeszłość, bo gra jest już na ukończeniu i wkrótce będzie miała światową premierę...



Oddajmy głos Krzysztofowi" Vega" Górze, autorowi konwersji na małe Atari: "Na wstępie chciałbym podziękować osobom, które przyczyniły się do powstania konwersji tej gry, a są to: MIKER - stworzenie muzyki i efektów dźwiękowych w wersji na Atari, KAZ – porady dotyczące elementów w grze, MONO – pomoc przy rozwiązywania napotkanych problemów podczas gry, XXL – wykorzystanie rewelacyjnego xBootDOS do obsługi stacji dysków, SABERMAN – testowanie gry na obecność błędów i sugestie co można ulepszyć. GIANN VELASQUEZ – kolejna osoba testująca grę i również fajne pomysły dotyczące ulepszeń w grze. Bez pomocy tych osób miałbym o wiele więcej pracy i gra mogłaby nie powstać.



Gra na Atari Bubble Bobble powstaje jako konwersja gry z platformy BBC Micro. Jednak, co ciekawe, oficjalnie nie została na ten komputer wydana! W wersji dla BBC jest całkiem kolorowa i ma dość dobry gameplay, co zawdzięcza między innymi zastosowanemu trybowi graficznemu - 160x200 pikseli w 8 kolorach.W samej grze ekran jest zwężony do 32 znaków, więc mamy rozdzielczość 128x200 pikseli w 8 kolorach. Przy konwersji ekranów tytułowych trochę też się wzorowałem wersją C64.

Z powodu braku kodu źródłowego, gra została poddana przeze mnie deasemblacji i skompilowana na nowo dla Atari XL/XE. Oczywiście nie obyło się bez istotnych zmian w kodzie źródłowym. W wersji na Atari został użyty tryb ANTIC 4 i szeroki ekran, co daje nam 48 znaków w 25 wierszach, w 5-ciu kolorach. Aczkolwiek wykorzystujemy tu tylko 32 znaki w 25 wierszach. Dodatkowo co 4 wiersze jest zmieniany zestaw znaków, co powoduje uzyskanie tu trybu graficznego o rozdzielczości 128x200 pikseli (niewykorzystanych pikseli na ramkę nie wliczam). Ostatecznie mamy identyczną rozdzielczość jak na BBC Micro. Większe wyzwanie to uzyskanie na Atari 8 kolorów na całym ekranie. Standardowo mamy ich pięć w trybie ANTIC 4. W celu zwiększenia ich liczby są one zmieniane również na przerwaniu DLI oraz dodatkowo podkładam PMG pod obiekty.

Gra działa na standardowym ATARI XL/XE z 64KB, ale koniecznie wymaga stacji dysków. Sam plik z wszystkimi poziomami (a jest ich dokładnie 100!) zajmuje około 25KB i dzięki temu, że jest przechowywany na dysku, a nie w pamięci, to możemy się cieszyć wersją na 64KB. Ciekawostką jest, że gra finałowa również nie jest przechowywana w pamięci, ale doczytywana dopiero jak dojdziemy do setnego poziomu, co oszczędza kolejne 7KB. Oczywiście, jak przystało na porządną grę, na samym końcu czeka na nas potężny, zły „boss”.



Co do muzyki i efektów dźwiękowych to tradycyjnie zostały one stworzone przez Mikera w Raster Music Tracker i są odgrywane co ramkę na przerwaniu VBL. Jeżeli można się do czegoś doczepić w tej wersji gry, to czasami coś tam potrafi migać, ponieważ gra nie jest buforowana, ale rysowana w locie na jednym ekranie. Ze względu na dużą liczbę animowanych obiektów czasami nie jest możliwe zmieścić się z tym w jednej ramce. Chociaż szczerze mówiąc, w wersji BBC Micro jest tak samo, a mimo to gra się, według mnie, całkiem przyjemnie."


Dodajmy, dla tych, co nie wiedzą, że w grze występują postacie Buba i Boba, można i należy grać na raz w obie postacie. Gra składa się ze stu plansz, na której gracz musi wyeliminować wrogów. Jedyną bronią do dyspozycji są bańki powietrza, którymi musi schwytać wszystkich wrogów, po czym gdy wróg znajdzie się w niej gracz musi zniszczyć bańkę, dzięki temu gracz otrzymuje bonus w postaci owoców i innych przedmiotów. Kontakt z wrogiem, który nie znajduje się w bańce kończy się stratą jednego z kilku żyć. Na pokonanie każdej planszy gracz ma określoną ilość czasu, gdy ten czas zostanie przekroczony, pokazuje się komunikat a po chwili duch, który będzie chciał wyeliminować gracza.


2024-09-27 10:34 by Kaz
komentarzy: 22
→ [Atari] AtariOnLine: Pokłosie KWAS #34 - Projektowanie cartów Atari
→ [Atari] AtariOnLine: Nocne Retro Granie w Poznaniu
→ [Atari] AtariOnLine: O kodowaniu efektów dema na Atari STE
→ [Atari] AtariOnLine: Co nowego dla Atari Portfolio?
→ [Atari] AtariOnLine: Najmniejsze Atari cz. II
→ [Atari] AtariOnLine: Nadlatuje polski sokół!
→ [Atari] AtariOnLine: Atarowskie maleństwo po raz piąty!
→ [Atari] AtariOnLine: Pamiętniczek dinozaurowych koderów
→ [Atari] AtariOnLine: "Mafia" - od zera do supergangstera
wstecz27/09/2024 10:34
Komentarze
... bez komentarza
Ostatnio dodane pliki
Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

© Try2emu 1999 - 2024 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Kontakt Polityka Prywatności OWU