!

Podłączenie Joy-a PSX do PC

[1] @ Piątek, 5 Stycznia 2001 00:00CET

Wstęp

Pewnego zimowego dnia wpadł mi w ręce emulator konsoli N64, natychmiast znalazłem na sieci romy i wpadłem w fascynację jak można sprzęt tak rozwinięty technicznie zaemulować na PeCecie.
Pojawił się jednak pewien mały zgrzyt, emulacja Joy-a N64 na klawiaturze stanowiła problem ze względu na dużą liczbę przycisków. Zacząlem się rozglądać za programowanym Joy-em, niestety cena takiej przyjemności nie należy do najniższych [Gravis Pad Pro kosztuje około 120zł]). I w tym momencie natknąłem się na stronę www.ziplabel.com. Znajduje się na niej oprogramowanie i schemat przeróbki Joy-a PSX, tak aby można go było podłączyć do PC, poprzez port równoległy [lpt:]. Przeróbka ta jest bardzo prosta i wymaga minimalnych nakładów finansowych.
Pamiętaj, że wszelkie przeróbki wykonujesz na własną odpowiedzialność. Jeżeli zmontujesz układ według poniższego opisu nie ma żadnego niebezpieczeństwa uszkodzenia komputera.

Potrzebne części

Aby wykonać przeróbkę musimy dysponować :
  • Joy-em PSX ( Ja użyłem chińskiej podróbki, cena ok.25 zł )
  • Wtyczką DB25 typu męskiego ["z wystającymi bolcami" :-)], taką jak używa kabel drukarkowy. Wtyk DB25 kupić z plastykową obudową.
  • 5 diód impulsowych np. 1N9148 lub innych (Ja wymontowałem diody ze starej płyty 286) nowe kosztują ok. 4 zł. Do dyspozycji musimy mieć lutownicę, szczypce i cynę lutowniczą.

Budowa interface

Pierwszą rzeczą jaką musimy zrobić to rozebrać wtyczkę Joy-a, następnie obcinamy ją i przygotowujemy przewody zdejmując im izolacje na długości ok.5mm.
Teraz mamy do wyboru 2 sposoby montażu:
a) Montaż według schematu
Łączymy poszczególne piny od DB25- 5 do DB25-9 z diodami [jedna dioda na pin], należy pamiętać aby diody były odpowiednio spolaryzowane tzn. od złącza DB25 końcówka diody ma nie posiadać czarnego paska. Wszystkie tak zlutowane elementy podłączamy do kabla nr 5 [zwykle kabel o kolorze czerwonym]. Następnie bierzemy wtyczkę PSX i przewód odchodzący od gniazda 1 [brązowy] lutowujemy do pinu 10 wtyczki DB25, potem przewod dołączony do gniazda 2 [pomarańczowy] lutoujemy do pinu numer 2, postępujemy tak także z kablami nr 4 [czarny, pin. 18 i 19], nr 6 [pin 3 zółty], nr 7 [pin 4, niebieski], nr 9 [zielony, pin 12]. Jeżeli oznaczenia kolorystyczne różnią się od poniższego schematu lub mamy problem z ustawieniem kolejności kabli, wystarczy pamiętać iż wtyki nr. 3 i 8 są wolne, wtyczka DB25 ma ponumerowane wszystkie złącza.
b) Montaż według schematu
Na razie przerabiałem tylko 3 Joy-e i wszystkie miały taką kolorystykę. Bierzemy przewód pomarańczowy i dolutowujemy go do Pin 2 wtyku DB25 itd. Oczywiście najpierw dolutowujemy diody.

Instalacja oprogramowania
Ze strony wyżej podanej musimy ściągnąć plik DPADPR50.ZIP ok. 85k i rozpakować do dowolnego katalogu. Następnie otwieramy Mój Komputer / Panel Sterowania / Dodaj nowy sprzęt / Dalej / Nie / Dalej / Dalej/ Wybieramy "Kontrolery wideo i gier" / Z dysku / Przeglądaj / ustawiamy katalog gdzie rozpakowaliśmy DPADPR50.ZIP / wybieramy "direct.inf" / OK / Wybieramy "Direct Pad Pro Standart .. " / OK / Zakończ. W panelu sterowania uruchamiamy "Kontrolery Gry" / Dodaj / Wybieramy "Direct Pad Pro Controler" / Właściwości / w 'Controler Type' zmieniamy na "PSX Digital" i Ok. Joy powinien pracować. W grach PC-towych widziany jest jako JOY 10-przyciskowy. (np. FIFA99 ).

W wypadku problemów z instalacją przeróbki możesz się skontaktować ze mną poprzez email.
Andrzej Zając
sebkola@friko7.onet.pl

wstecz05/01/2001 00:00
Inne treści związane z tematem
[multi] BizHawk x64 2.10.1 RC1 14/09/2024 [multi] BizHawk x64 2.10.1 RC1 14/09/2024
Jeśli pojawia się RC to wiedz, że pełna wersja niebawem się ukaże. Multiemulator BizHawk, pozwala udawać  konsole: Nintendo Entertainment System / Famicom / Famicom Disk System (NES/FDS), Super Nintendo (SNES), Nintendo 64, Gameboy, Gameboy Color, Super Gameboy, Sega Master System, SG-1000, Game Gear, Sega Genesis / Sega-CD, Sega Saturn, PC-Engine (TurboGrafx-16) / CD-ROM, ...
[VBA] VisualBoy Advance - M 2.1.11 15/09/2024 [VBA] VisualBoy Advance - M 2.1.11 15/09/2024
Ukazała się nowa wersja emulatora konsol NINTENDO (CGB,GB,GBA) VisualBoy Advance-M.
[pce] GearFX 0.0.4 [pce] GearFX 0.0.4
Ignacio Sanchez Gines (drhelius), autor emulatora GearBoy (Nitendo GameBoy), GearSystem (Sega Master System) i GearColeco (Colecovision) zabrał się za nowego udawacza - tym razem na ogień poszła konsola Turbographx 16 lub jak to woli PCE Engine. Na obecnym etapie grać się da na tym średnio (naprawdę nie brakuje dobrych emulatorów tej platformy - wystarcze wspomnieć o bardzo ...
[multi] DSP 0.23VIP3 1/09/2024 [multi] DSP 0.23VIP3 1/09/2024
Emulator DSP sygnowany przez imć Leniada, pozwalaja na zabawę maszynkami arcade i ośmiobitowcami - CPC, ZX Spectrum (z bardzo fajnie rozwiązanym podglądem plików), a także Colecovision, Nintendo 8 i CGB/GB - wszystko, co ma Z80 na pokładzie jest mile widziane;) Ostatnia pełna wersja tego DSP Emulator DSP 0.22 Final pojawiła się 19 listopada 2023 r.
[WIIU] Cemu v2.2 8/09/2024 [WIIU] Cemu v2.2 8/09/2024
W sumie w czasie moich ostatnich wakacyjnch wojaży z nowinek nowa wersja Cemu jest chyba najbardziej istotna do odnotowania. Co prawda, ten emulator konsoli Nintendo WiiU pojawia się dość regularnie w kanale automatycznych buildów, jednak należy przyjąć, iż ogłoszenie nowej pełnej wersji programu zamyka jakiś cykl deweloperski tego projektu.
Komentarze
... bez komentarza
Ostatnio dodane pliki
Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

© Try2emu 1999 - 2024 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Kontakt Polityka Prywatności OWU