!

[Atari] AtariOnLine: Która kolorystyka okładki lepsza?

[3] # AtariOnLine | Niedziela, 11 Lutego 2024 18:30CET

[Atari] AtariOnLine: Która kolorystyka okładki lepsza?


Jak ćwierkają ptaszki w kuluarach, jeszcze w tym roku ma mieć premierę niezwykła książka Kamila "Gorgh-a" Trzaski o programowaniu w asemblerze na procesory 6502, 6510 oraz Z80. Dlaczego niezwykła? Bo książki o kodowaniu procesorów ośmiobitowych powstawały ostatnio w latach 80., jakieś czterdzieści lat temu! Po co więc do tego wracać, skoro są takie edukacyjne pozycje ze złotej epoki 8-bit? Ano właśnie dlatego, że współczesna wiedza, techniki programowania, a także środowisko, w którym się koduje, są inne niż kilkadziesięciu lat temu! Dzisiaj większość rzeczy dzieje się w emulatorach, w otoczeniu pecetowych systemów operacyjnych i oprogramowania, a demoscena i gamedev również nie stały w miejscu - i to, co kiedyś na ośmiobitowych maszynkach było nie do pomyślenia albo w powijakach, dzisiaj jest normalnie dostępne dla programistów i powstają dema oraz gry wyciskające ostatnie soki z tak wspaniałych maszyn jak Atari XL/XE, Commodore 64, ZX Spectrum czy Amstrad CPC. Po drugie, zazwyczaj stare książki poświęcone są w dużej mierze technologiom mało współcześnie przydatnym, np. stacjom dyskietek, nie uwzględniają nowych urządzeń pamięci masowych, etc. Po trzecie, dawniej każdy miał swoją ulubioną maszynkę i rzadko zdarzali się koderzy multiplatformowi, dlatego książki były poświęcone tylko jednej platformie. Dzisiaj więcej osób bierze udział w tworzeniu gier na różne komputery i możliwość sięgnięcia do źródła, które pozwoli im kodować na wszystkich najpopularniejszych procesorach 8-bit będzie cenną możliwością. Dla Polaków będzie mieć też znaczenie, że kiedyś nie było zbyt wiele książek o asmie w języku polskim, to świat anglojęzyczny mógł się cieszyć kompendiami wiedzy koderskiej. Wkrótce to wszystko się zmieni dzięki Gorghowi z demoscenowej grupy Agenda. Kamil napisał mega-dzieło, którego stworzenie nikomu innemu nie przyszło do głowy. Wykorzystując swoje ogromne doświadczenie w pisaniu gierek i dem na różne platformy, stworzył około 350-stronicowy tekst z listingami, przykładami, uczący programowania procesorów rodziny 6502 (znany np. z Atari XL/XE, BBC Micro, Apple II, NES, C64) oraz Z80 (MSX, ZX Spectrum, Amstrad CPC).



Książka ma się ukazać w tym roku nakładem stowarzyszenia PTODT (Polskie Towarzystwo Ochrony Dziedzictwa Technicznego), jest na etapie składu. I tu powstała zagwozdka, której nie mogli rozwiązać między sobą uczestnicy wydania. I stąd kierujemy się do Was, czytelników AtariOnline z pytaniem: która okładka ładniejsza - niebieska czy czerwona? Niby nie jest to najważniejsza rzecz na świecie, bo to tylko okładka, ale z drugiej strony miło jest korzystać z książki, która ma zachęcający, wyróżniający kolor. Obie wersje, zresztą jak cały projekt okładki, przygotował kolega Mphobic - więcej przykładowych wizualizacji znajdziecie na forum w odpowiednim wątku. Poniżej ankieta na Google, są tylko cztery możliwości odpowiedzi: niebieska kolorystyka, czerwona, obie są ok, inna jest lepsza. Prosimy o wypełnienie!



2024-02-11 18:30 by Kaz
komentarzy: 36
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Gra "Dangerous City" uwolniona!
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Miniaturowe Atari #2
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Wkrótce "Bubble Bobble" na Atari
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Pokłosie KWAS #34 - Projektowanie cartów Atari
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Nocne Retro Granie w Poznaniu
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: O kodowaniu efektów dema na Atari STE
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Co nowego dla Atari Portfolio?
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Najmniejsze Atari cz. II
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Nadlatuje polski sokół!
NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Atarowskie maleństwo po raz piąty!
wstecz11/02/2024 18:30
Inne treści związane z tematem
[VCS] Stella 7.0 4/10/2024 [VCS] Stella 7.0 4/10/2024
Stella w nowej odsłonie. Emulator pozwala odkurzyć tytuły dla jednej z najważniejszych konsol lat osiemdziesiątych - Atari 2600 (Video Console System).
[Atari] AtariOnLine: Gra "Dangerous City" uwolniona! [Atari] AtariOnLine: Gra "Dangerous City" uwolniona!
Czy ktoś pamięta grę Dangerous City, wydaną przez PTODT w 2023 roku na carcie, w pudełku, z papierową mapą, instrukcją i naklejkami? A właściwie trzy gry, bo cartridge zawierał starszą, czarno-białą wersję gry w języku polskim oraz dwie podkolorowane i poprawione, w języku polskim i angielskim. Otóż jej główny ...
[VCS] Gopher 0.35.0 2/10/2024 [VCS] Gopher 0.35.0 2/10/2024
Stella ma całkiem rozwiniętego konkurenta, który jak większość multiplatformowych aplikacji potrafi doprowadzić mnie do szewskiej pasji kiedy chce załadować gry z innej partycji;) Po za tym, to całkiem przyjemny emulator ATARI 2600 posiadający dość dobry filtr "psujący" obraz i parę dodatkowych ustawień pozwalających na dopicowanie naszego wirtualnego VCS.
[Atari.Area] Czwarta edycja ATASCII Compo! [Atari.Area] Czwarta edycja ATASCII Compo!
Drodzy miłośnicy komputerów Atari, nadszedł czas, aby ponownie zanurzyć się w fascynującym świecie grafiki ATASCII. Dziś, 1 października 2024, oficjalnie rozpoczął się okres nadsyłania prac! Macie czas do 17 października na zgłoszenie swoich dzieł, więc czas zabrać się do roboty! W poprzednich latach w konkursie pojawiło się wiele niesamowitych rysunków, które możecie ...
[Atari] AtariOnLine: Miniaturowe Atari #2 [Atari] AtariOnLine: Miniaturowe Atari #2
Dnia 18 września 2024 roku Piotr "Osa" Ostapowicz ponownie spotkał się z nami na platformie Zoom, aby opowiedzieć co nowego w jego projekcie Miniaturowego Atari (składającego się z procesora 6502, ANTIC, GTIA, POKEY i innych elementów, symulowanych w FPGA). Projekt jest w zaawansowanej fazie, bo prace nad nim trwają już od kilku lat. Zainteresowanie ...
Komentarze
... bez komentarza
Ostatnio dodane pliki
Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

© Try2emu 1999 - 2024 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Kontakt Polityka Prywatności OWU