Zostań Nieśmiertelnym!

Otrzymujemy od Czytelników wiele listów z prośbami o podanie instrukcji POKE umożliwiających uzyskanie "nieśmiertelności" w grach na Atari. Nie jest to tak proste jak w innych typach komputerów, lecz mimo to postaramy się spełnić te życzenia.

 

Programy dla Atari uruchamiają się automatycznie, więc poprawek nie można wykonywać po wczytaniu programu. Trzeba dokonać zmian w programie przed jego uruchomieniem, czyli na taśmie lub dyskietce. W przypadku programu na dyskietce sprawa jest stosunkowo prosta. Takiej zmiany można dokonać korzystając z któregoś z popularnych monitorów dyskowych: Disk Wizard, Disk Scanner, Sherlock itp.

Znacznie więcej kłopotów sprawiają programy kasetowe. Należy wczytać program przy pomocy jakiegoś monitora, dokonać w nim zmian i ponownie nagrać na kasetę. Można w tym celu wykorzystać np. program "Zamiana napisów" zamieszczony w "Bajtku" 7/87 lub "Nie tylko dla graczy" ("Bajtek" 3/88). A teraz czas na poprawki.

Green Beret.

Aktualna liczba "żyć" jest przechowywana w komórce. $06CC. Należy odszukać w programie instrukcję DEC $06CC czyli ciąg bajtów $CE, $CC, $06 (w kodzie ASCII: "N" w negatywie, "L" w negatywie i "CTRL-F") zamienić na LDA $06CC czyli $AD, $CC, $06 (ASCII: "-" w negatywie i dalej bez zmian). Trzeba pamiętać o wpisywaniu wszystkich trzech bajtów jako ciągu do wyszukania, aby nie zamienić w programie wszystkich instrukcji DEC na LDA, a tylko tą, która nas interesuje.

W komórce $06DD znajduje się liczba strzałów z bazooki. Aby mieć ich nieograniczoną liczbę trzeba zamienić DEC $06DD ($CE, $DD, $06; ASCII: "N" w negatywie, "J" w negatywie, "CTRL-F") na LDA $06DD ($AD, $DD, $06; ASCII: "-" w negatywie i dalej bez zmian).

 

Drop Zone

Liczba super rakiet jest przechowywana pod adresem $05AD. Aby uzyskać dowolną ich ilość, należy zamienić DEC $05AD ($CE, $AD, $05; ASCII: "N" w negatywie, "-" w negatywie, "CTRL-E") na LDA $05AD ($AD, $AD, $05; ASCII: dwa razy "-" w negatywie i "CTRL-E").

 

Starquake

Aby uzyskać nieśmiertelność trzeba zamienić instrukcję DEC $D2 ($C6, $D2; ASCII: "F" w negatywie) na LDA $D2 ($A5, $D2; ASCII: "%" w negatywie i "R" w negatywie).

Dowolną liczbę strzałów otrzymamy po zamianie w dwóch miejscach pod rząd DEC $D5 ($C6, $D5; ASCII: "F" w negatywie i "U" w negatywie) na LDA $D5 ($A5, $D5; ASCII: "%" w negatywie i "U" w negatywie).

W tej grze można jeszcze w bardzo prosty sposób (bez ingerencji w program) uzyskać 100 "żyć". Gdy bohater zaczyna błyskać należy nacisnąć SHIFT-P (pauza) i po chwili FIRE w joysticku. Po tej operacji licznik wskaże 00, lecz oznacza to 100 "żyć" i po utracie jednego zobaczymy na liczniku 99.

 

 

 

Tomasz Wiśniewsk, Wojciech Zientara