Exolon

SHOOT’EM-UP to w wolnym tłumaczeniu strzelanina a jednocześnie najpopularniejszy typ gier komputerowych należących do wielkiej rodziny gier ARCADE. Strzelaj do wszystkiego, co się rusza lub wygląda groźnie — to podstawowa zasada tego typu gier. EXOLON jest właśnie najlepszym tego przykładem.

Exolon (1987, Hewson Consultants). Made by Raffaele Cecco. Photo from ZX Spectrumania Gamebase

Firma HEWSON znana jest z produkcji prawdziwych hitów gier komputerowych np. URIDIUM, GUNRUNNER (z gatunku ARCADE), AVALON, DRAGONTORC, ASTROCLONE (z gatunku ADVENTURE). Właśnie EXOLON (produkt firmy z połowy ‚87 roku) okupował przez dłuższy czas pierwsze miejsca na listach gier komputerowych. Otrzymał też liczne nagrody m.in. CLASIC (Sinclair User), CRASH SMASH ((Crash) za grafikę czy tzw. „playability” — możliwość wyżycia się w grze.

Celem gry jest niszczenie wszystkiego, co masz na swojej drodze. Musisz niszczyć wrogów ruchomych jak i przeszkody napotkane na drodze (możesz też trafiać w pociski nieruchomych transporterów stojących na drodze). Musisz też być bardzo ostrożny (zdalnie kierowana rakieta nie jest do zestrzelenia — zestrzel sterownik rakiety), liczy się też refleks — bez niego daleko nie zajdziesz. Na twojej drodze roi się też od min, które wybuchają jak tylko na nie nadepniesz. W zaznaczonym miejscu na mapie możesz wymienić broń (dostajesz też swego rodzaju tarczę przeciw minom).

Wskazówki:

— aby strzelać rakietami musisz przytrzymać dłużej „Fire”

— skacz bardzo precyzyjnie

— pionowa bariera siłowa znika po dłuższym strzelaniu w nią z broni ręcznej

— bądź ostrożny przy nieruchomych transporterach

— nie staraj się zestrzelić wszystkiego, to może się źle dla ciebie skończyć.

 

Nie potrafię powiedzieć, ile stref trzeba przejść do końca, ale ja przeszedłem ich 123 i strefa nr 101 jest powtórką pierwszej a następne kombinacjami poprzednich.

Bajtek 3/1988 - oryginalna mapka gry Exolon (str. 16-17).
Bajtek 3/1988 - zreduksowana mapka gry Exolon (str. 16-17). Oprócz podkręcenie grafiki, dodałem również pierwotną postać, która p. Stawicki wykorzystał do swojego projektu z Sinclair User.

 

Na koniec tzw. „CHEAT” czyli oszustwo: wybierz definiowanie klawiszy i wpisz po kolei litery Z,O,R,B,A. Usłyszysz dźwięk i po ponownym zdefiniowaniu klawiszy (lub wybraniu drążka) będziesz „nieśmiertelny”.

Wesołej zabawy!

 

Autor: RAFFAELLE CECCO

Firma: HEWSON CONSULTANTS

Komputer: ZX Spectrum 48/+, Commodore 64/128, Amstrad/Schneider.

M.1