Skyfox

Obraz przyszłości widziany oczami twórców gier komputerowych jest najczęściej tragiczny. Ziemia została napadnięta, ograbiona, czy wręcz rozbita.

Skyfox (1985, Ariolasoft UK). Made by Ray Tobey. Photo from ZX Spectrumania Gamebase

Zadaniem gracza jest ratowanie zagrożonej cywilizacji lub podbijanie innych. Co smutniejsze, świat rzeczywiście zmierza w tym kierunku i jak na razie prawie nic nie zapowiada poprawy.

Nie odeszli daleko od standardu twórcy kolejnej „Inteligentnej strzelaniny" — gry SKYFOX (w wolnym) tłumaczeniu — Podniebny Lis). Wcielamy się tu w postać pilota potężnego myśliwca, którego zadaniem jest obrona Ziemi przed najazdem zaborców z głębin kosmosu. Myśliwiec wyposażony jest w oczywiście w najnowocześniejszą broń i sprzęt elektroniczny. Z nowinek technicznych mamy tu radar połączony ze skanerem i noktowizorem, do śledzenia lotu maszyny z góry i przez przednią szybę. Oczywiście cały czas możemy spoglądać do przodu i na boki przez szybę rzeczywistą. Zasłania ją tylko włączenie komputera pokładowego, który oferuje wgląd na mapę terenu i poszczególne jej sektory.

Ziemię atakują dywizje czołgów i eskadry samolotów. Do szybkiego odnalezienia wroga służy autopilot. Nie umie on jednak strzelać, więc wyłącza się po doprowadzeniu samolotu do grup nieprzyjacielskich maszyn.

Myśliwiec wyposażony jest w dwa rodzaje broni — ciężkie działko pokładowe i wyrzutnię rakiet samonaprowadzających się. Obie są równie użyteczne, jeśli chodzi o niszczenie wroga, lecz ich ilość jest ograniczona. Podobnie jest z paliwem. Dozbroić się można w jednej z baz, na powierzchni Ziemi. W dotarciu do bazy pomoże komputer pokładowy.

Gra w SKYFOX to nie tylko latanie i strzelanie bez końca. Początkujący mogą wybrać dwa rodzaje praktyki w odpieraniu ataku czołgów i dwa w zestrzeli- waniu samolotów. Można też ćwiczyć zmasowaną inwazję — małą i dużą — czołgów i samolotów naraz. Właściwa gra to kilka innych wariantów, niewiele się od siebie różniących.

Do wyboru mamy również poziom własnych umiejętności, w postaci kolejnych stopni wojskowych, od stopnia Kadeta do Asa.

Wszelkie opcje wybierane są na początku gry, ruchem joysticka w poziomie lub pionie. Odpowiadają temu przyciski, z góry zdefiniowane. Rozpoczęcie gry następuje po wciśnięciu FIRE (CAPS SHIiFT). Przejście do komputera możliwe jest po wciśnięciu C. Tam klawisz H powoduje wyświetlenie listy wszystkich przycisków, zarówno maszyny, jak i komputera. Możliwe jest to w każdej chwili, więc nie będę tu podawał tej listy

Trudno jest rozbić się o Ziemię, chyba że się na niej usiądzie. W zasadzie myśliwiec uszkodzić mogą jedynie pociski wroga. Wszystko to sprawia, że gra ma w sobie mało z symulatora, polecam ją więc każdemu.

Komputer: ZX Spectrum 48/+, Commodore 64/128

 

(mp)